Gastvrijheid in de zorg

Ziekenhuizen en andere zorginstellingen breken zich
het hoofd hoe zij hun medewerkers meer gastvrij gedrag krijgen bijgebracht.

De gastgerichte en zelfbewuste zorg medewerker

Gastvrijheidsbeleving is belangrijk, vooral in de zorg branche. Directies en MT’s in de zorg kennen de waarde van gastvrijheid.

Zelf bedenken

Er wordt tijdens overleggen veel tijd besteed aan hoe gastvrij gedrag er binnen de eigen organisatie uit moet zien. En het mooie is, eigenlijk kunnen de medewerkers dat veel beter zelf bedenken. Zo blijkt in de praktijk. De medewerker heeft zelf een uitstekend en uitgesproken beeld van gastvrijheidsbeleving.

En heeft bovendien directe invloed op de beleving door zich gastgericht te gedragen. De kracht van het gedrag van medewerkers in combinatie met een zelfbewuste aanpak, is dan ook erg groot op de gastvrijheidsbeleving van de klant.

 

Werken jouw medewerkers vanuit hun hart?

“Slim gedrag is alles waarvan je bewust kiest het te doen of juist niet te doen. Hóe je het doet en wát je doet, bepalen samen de beleving”.
Door een benadering te kiezen die goed bij de situatie past en gasten te behandelen zoals de medewerker zelf behandeld zou willen worden, wordt de beleving van de gast ten positieve beïnvloed.

Zorg dat jouw medewerker het gedrag slim kiest en effectief inzet. Bij gastheerschap werk je vanuit je hart (en een beetje vanuit je hoofd). Zorg dat de medewerkers jouw gast oprechte aandacht, comfort en veiligheid biedt.

Gouden gedragsregels

Om ervoor te zorgen dat iedereen binnen het bedrijf zich op dezelfde manier gastvrij opstelt naar de klant, is het aan te bevelen om gastvrije gedragsregels af te spreken. Niet te smal, want wat een schoonmaakmedewerker laat zien, moet ook bij de medewerker zelf passen.

Authenticiteit voorop. Het is belangrijk dat alle medewerkers binnen het bedrijf op de hoogte zijn van deze gedragsregels en hier ook aan vasthouden.

nl_NL