Beter leren communiceren voor een nog beter resultaat

Voor teamleider Irma van den Bergh van Vebego Cleaning Service en haar collega’s was het belangrijk dat ze nog beter leerden communiceren. De training van Fair Field resulteerde in meer rust in het werk, meer oplossingsgericht werken en dankzij effectievere gesprekken is het fijner werken.

Irma deed de Fair Field-training met teamleiders binnen het Voerendaalse schoonmaakbedrijf. Zelf werkt ze voor de vestiging in Vlissingen en haar rayon is Goes en omgeving. In essentie kwam de training neer op werken aan jezelf, legt ze uit.

“De eigenschappen die niet voor me, maar tegen me werkten, werden uitgelegd zonder dat ik me aangevallen voelde. Fairfield legde de vinger op de zere plek. Tegelijkertijd kreeg ik handvatten om mindere eigenschappen te verbeteren en me beter staande te kunnen houden tijdens mijn werk.”

Voorbeeld

Ze geeft een voorbeeld: “Uit de training bleek dat ik mezelf niet goed liet zien, ik zat ‘veilig achter mijn muurtje’. Dat werkte tegen me. Toen ik dat had veranderd, dacht ik: goh, er zit nog een weg achter. Er ging een wereld voor me open.”

“Ik vind het steeds leuker mijn emoties te laten zien aan de ander. Zowel positief als negatief. Het is handig om de ander even te laten nadenken over wat die heeft gezegd of van je vraagt. Die valt stil, of stelt je gerust. Of je krijgt meer informatie die erg belangrijk is. Naar mijn mening heb je zo een opener gesprek. Dat brengt me meer en daar gaat het me om. Ik hoef niet zelf in te vullen wat een ander denkt of voelt. Dat krijg ik aangereikt.”

Oplossingsgericht werken

De training van Fair Field leerde Irma bovenal oplossingsgericht te werken. “Voorheen werkte ik oplossingsgericht zonder door te vragen. Ik werkte keihard op de manier waarvan ik dacht dat de ander dat wilde. Nu blijf ik doorvragen tot al mijn vragen beantwoord zijn. Zo hoef ik zelf enkel maar in te vullen. Dat scheelt me heel veel tijd en energie. Het geeft me letterlijk rust. Ik straal ook meer rust uit naar anderen en die reageren er positief op.”

Om dat allemaal onder de knie te krijgen, was de trainer van Fair Field steeds nauw betrokken. Oók tijdens klantgesprekken. “De trainer observeerde alleen. Daarna evalueerden we hoe het gesprek was verlopen. Wat was mijn houding? Welke gesprekstechnieken had ik gebruikt? Wat kon er beter? Waar kan ik in het vervolg meer op focussen?”

Effectiever

Het heeft Irma uitstekend geholpen. “De klant geeft zijn visie, draagt mogelijke oplossingen aan en geeft zijn medewerking daarin. Er is meer begrip voor elkaar door emoties te tonen en open vragen te stellen. Daardoor gaan de gesprekken gemakkelijker en zijn ze leuker en vooral effectiever geworden.”

nl_NL