Werkgevers zijn te soft bij ziekteverzuim!

Veel, soms onervaren, operationeel managers hebben moeite met de rol die zij in moeten nemen bij ziekteverzuim van een van hun teamleden. Vaak wordt de taak doorgeschoven naar de humanresourcesafdeling en ziet men zichzelf alleen als boodschapper, niet als beïnvloeder van het proces.

Te soft of te streng?

Werkgevers hebben medelijden met hun zieke werknemer, daardoor wordt de situatie vaak te soft aangepakt en gaat men confrontatie uit de weg. Sommige werkgevers kunnen echter ook doorslaan in een starre of zakelijke houding.

Hoe moet het dan wel?

Houd een frequentiegesprek in verband met verzuim met iedereen die binnen zes maanden drie keer of vaker ziek is geweest. Geef aandacht aan de persoon, wees vriendelijk, maar houdt het wel zakelijk. Het is belangrijk om samen te kijken naar wat iemand nog wel kan doen, dit vergt veel creativiteit van jou als leidinggevende.

5 Tips voor een lager ziekteverzuim

  1. Geef een zieke medewerker aandacht
  2. Ga eens op ziekenbezoek
  3. Zorg voor een goede sfeer op kantoor
  4. Maak problemen of ziekte bespreekbaar
  5. Blijf altijd vriendelijk maar zakelijk

Voorkomen is beter dan genezen

Een goede sfeer op de werkvloer bevordert een laag ziekteverzuim en vice versa natuurlijk. Ga dus met je medewerkers in gesprek en zorg voor een goede sfeer en verhoudingen onder alle werknemers.

Voel je dat er iets speelt? Blijf er niet te lang mee lopen, maar ga het gesprek aan. Zo blijft de werkvloer voor iedereen een fijn plek. Een laag ziekteverzuim is goed voor zowel het bedrijf, de medewerker zelf alsook voor de collega’s.

Meer over het verlagen van ziekteverzuim door training? Neem contact met ons op > > >

Meer nieuws

Lees nog meer van onze nieuws artikelen: