Houd je medewerkers binnenboord!

Lijkt het volgende zich binnen jouw organisatie ook constant te herhalen? Goede medewerkers vertrekken omdat ze een nieuwe baan hebben gevonden, waar ze bijvoorbeeld aangeven meer te gaan verdienen.

Hier zit je vaak niet op te wachten, deze goede mensen zijn de kern van je bedrijf en heb je nodig om je bedrijf of afdeling goed te laten draaien, erg vervelend dus. Daarbij kost het veel tijd, geld en energie om een nieuwe kracht te vinden en in te werken En dan moet je nog maar afwachten of hetzelfde niveau behaald kan worden als voorheen.

Boei en bind de goede mensen binnen je organisatie

Door de goede mensen te boeien en aan je organisatie te binden kun je veel winst boeken. Vertrekkende mensen zijn over een bepaald onderdeel van het werk of over de organisatie niet tevreden en denken dat het zal verbeteren als ze overstappen naar een andere baan.

Weet je wat de ambities van je medewerkers zijn?

Zorg ervoor dat je de ambities van je medewerkers helder voor ogen hebt, zodat je hier op in kunt spelen. Is er een medewerker die graag door wil groeien naar leidinggevende, ga met hem het gesprek aan en maak samen een plan om te kijken hoe dit binnen de organisatie ingevuld kan worden. 

Als je samen gaat kijken naar wat er allemaal mogelijk is, dan blijkt vaak dat de ambitie van de medewerker een kans is voor het bedrijf en dit kan helpen het bedrijf verder te laten groeien. De ambities van de medewerker zijn in dat geval dan complementair op de doelstellingen en ambities van de organisatie, ze versterken elkaar!

Kapotte heftruck belangrijker dan zieke medewerker

Als de heftruck kapot is, staat er binnen een uur een monteur om de heftruck te repareren, terwijl als een medewerker ziek thuis zit, het soms wel een week kan duren voordat diegene wat hoort.

Belachelijk toch? Zeker als je bedenkt dat de kosten van een zieke medewerker misschien wel tien keer zo hoog zijn als die van een kapotte heftruck.

Het werkt ook niet goed voor de motivatie van medewerkers, onbewust zal hij voelen dat de heftruck belangrijker is voor het bedrijf dan hijzelf.

HEFTRUCKS LOPEN ECHTER NIET WEG, GOEDE MEDEWERKERS WEL!

Meer salaris bieden dan maar?

Je wilt de goede mensen dus behouden en waarderen, een snelle optie om dit te laten zien is een salarisverhoging, toch? Meer geld verdienen is voor sommige mensen een reden om te vertrekken naar een ander bedrijf, maar dat wil echter niet zeggen dat ze automatisch blijven als jij ze meer salaris biedt.

Extra geld is een quick fix, maar hiermee hou je geen mensen vast die ontevreden zijn over iets anders dan hun salaris.

Open deur > Investeer in je medewerkers!

Het klink misschien als een open deur, investeren in je medewerkers. Toch gebeurt dit vaak nog te weinig, hoewel hier veel vetrekkende medewerkers mee binnen gehouden kunnen worden.

Dus bied opleidingsmogelijkheden, ga het gesprek aan met je medewerker. Ontdek wat de ambities zijn en waar hij zelf kansen ziet om door te groeien binnen het bedrijf. Koppel deze ambities dan aan een leerplan, waar zou de medewerker zich stapsgewijs nog moeten ontwikkelen om de ambitie waar te maken en hoe kan het bedrijf hierin faciliteren.

Emotionele zaken ook belangrijk

Naast rationele zaken zoals salaris, pensioenen en bonussen, worden mensen ook sterk gedreven door emotionele zaken, zoals een goede sfeer en leuke collega’s. De rationele en emotionele zaken moeten in balans zijn en die balans is voor iedereen anders. Je zult dit dus bij iedere medewerker apart moeten achterhalen.

Om ervoor te zorgen dat medewerkers goed met elkaar overweg kunnen is het belangrijk te investeren in sfeer. Nu lijkt het lastig om sfeer te ‘creëren’, maar met teambuilding uitjes en een vrijdag middag borrel kun je al een heel eind op weg zijn. Vraag ook aan medewerkers hoe zij teambuilding activiteiten graag zouden invullen, het gaat immers om hen!

MOTIVATIE IS DE OPTELSOM VAN ALLE RATIONELE EN EMOTIONELE REDENEN OM IETS WEL OF JUIST NIET TE DOEN, WAARDOOR EEN VOORDEEL ONTSTAAT WAARMEE JE EEN DOEL KUNT BEREIKEN.

Voorbeelden van rationele redenen

Een goed inkomen | Een bonus | Een beperkte reisafstand | Een functionele inhoud die past bij wat je kunt

Voorbeelden van emotionele redenen

Aandacht | Waardering | Verantwoordelijkheid | Een groep waarin je je thuis voelt

Ongetwijfeld heb jij hier ook mee te maken binnen jouw bedrijf, hoe ga je hiermee om en wat werkt voor jouw medewerkers?

Wilt u dat wij eens mee kijken of denken over de uitdagingen bij u op de werkvloer? Neem contact op met FairField Training & Coaching > > >

Meer nieuws

Lees nog meer van onze nieuws artikelen: