Geen wollige praatjes

Het zuiveren van afvalwater is een van de kerntaken van Waterschap De Dommel. Daar hoort ook onderhoud van de installaties bij. “Met name de operationele medewerkers werken vaak al wat langer bij ons.” Deze uitvoerende collega’s vinden het vaak lastig om mee te ontwikkelen met de rest van de organisatie. Rex Verkaik, HR-adviseur bij het Waterschap, kreeg contact met FairField via LinkedIn en is blij verrast door de aanpak.

“Niet veel bureaus richten zich op de operatie, de uitvoerende medewerkers binnen bedrijven. FairField doet dat wel. 35 medewerkers -we hebben het dan vooral over monteurs - gaan 1-voor-1 met een FairField-collega in gesprek om uit te zoeken waar de leerbehoefte zit. Hun manager wil zijn mensen graag goed begeleiden en kiest ervoor om bij alle gesprekken aanwezig te zijn. Daarna ontwikkelt FairField een programma op maat. Fijn om te weten dat FairField zijn trainingen niet ‘van de plank haalt’.”

De motivatie van deze groep uitvoerende medewerkers is soms een beetje zoek. Ze hadden vooral het gevoel dat de organisatie bepaalt wat ze moeten doen. En dat ze maar moeten volgen. Waterschap De Dommel daagt  collega’s uit om hun eigen professionaliteit in te brengen. We faciliteren ze o.a. in het positief assertiever worden, bij het aanspreken van hun collega’s op een effectieve manier. Dit alles met het doel om de lol in het werk nog verder te vergroten. Als je je goed voelt op je werkplek, ben je fitter, scherper en gemotiveerder. En dat komt het werk ten goede.

“FairField heeft laten zien dat ze de taal spreekt van onze medewerkers. Geen wollige managementpraatjes. Onze collega’s gaan kijken naar wat ze graag willen ontwikkelen. En leren hoe je anders met elkaar om kunt gaan. Ook de manager krijgt ondersteuning. Hij wil zich graag ontwikkelen in coaching en vindt het belangrijk om een direct lijntje te hebben met zijn collega’s. Gesprekken, coaching, training, best een intensief traject maar ik heb alle vertrouwen in de aanpak en het resultaat.

Onze collega’s gaan zich nog meer verantwoordelijk voelen voor wat ze doen. We zitten in een vroeg stadium van dit traject. De medewerkers hebben een online vragenlijst ingevuld, op basis hiervan worden nu gesprekken gevoerd met allemaal en er volgt dus nog een trainingsperiode. Uiteindelijk zal deze groep mensen steviger in hun schoenen staan, ze zullen het plezier in hun werk vergroten. En dan zijn ze ook bereid om mee te kijken in de organisatie waar het anders kan, openstaan voor de toekomst. Gemotiveerde mensen letten beter op of het onderhoud van de installaties wel goed wordt uitgevoerd.”

Waterschap De Dommel, Rex Verkaik, HR-afdeling